Від редакції: FitBit пройшла той шлях, який ми у редакції FIZO бачимо для себе. Розпочавши з допомоги у відстеженні фітнес-активності (по суті, крокомір на максималках), компанія стала повноцінним учасником екосистеми здоров’я окремої людини. Продукти FitBit є частиною щоденного життя – це і трекер активності та фаз сну, і медичний помічник, і розумний годинник, і тренер з фітнесу. Ми не втримались та переклали вибране з великого матеріалу про компанію FitBit.

Коли компанія FitBit випустила свій перший натільний фітнес-трекер, на ринку панували дешеві крокоміри. Пройшло тринадцять років, і користувачі не уявляють життя без пристроїв, які відстежують все від рівня кисню в крові до фаз сну. Це приваблює у сегмент технологічних гігантів – таких, як Apple.

Тим не менш, Джеймс Парк, співзасновник та генеральний директор FitBit, не збирається пасти задніх. Новий розумний годинник Sense, який нещодавно поступив у продаж, по вінця забитий останніми розробками галузі відстеження стану здоров’я. Також компанія вивчає можливості перед-діагностики низки захворювань за допомоги своїх пристроїв – ще до того, як носій відчує перші симптомі.

Таланти та здібності містера Парка до конкурентної боротьби напряму залежать від доступу до капіталу та талантів. Саме тому FitBit погодилась на злиття із компанією Google за $2,1 мільярд (угода поки на розгляді регуляторів).

43-річній Парк дав інтерв’ю виданню The Wall Street Journal, у якому розповів про розвиток FitBit, наростаючу конкуренцію та очікування від майбутнього під керівництвом Google. Приводимо витримки з матеріалу.

WSJ: У продажу з’явився новий розумний годинник, вас майже придбала Google і ви дуже сфокусовані на допомозі користувачам у щохвилинному моніторингу власного здоров’я. Як саме Ви це оцінюєте?

Парк: Компанія справді почалась із того, щоб зробити людей більш активними та більш орієнтованими на заняття спортом. Останні кілька років стали для нас переходом до більш органічної частини подорожі людини до здоров’я. Тож ми дуже активно інвестували у трансформацію компанії, і створення Sense, зокрема, є результатом цих інвестицій.

В Sense вбудовано багато усього, що може серйозно вплинути на здоров’я людини. Це й датчик електродермальної активності, який вимірює рівень фізичного стресу. Також ми додали схвалений у Америці та Європі датчик миготливої аритмії. Є й багато вимірювань, які стосуються Covid-19, зокрема, частота дихальних рухів, SpO2 (рівень насиченості крові киснем), пульс у стані спокою та багато іншого.

Коли ми починали, ми навіть уявити собі не могли, що подібні девайси можуть бути настільки корисними та затребуваними для людей.

WSJ: Ви не є експертом із здоров’я за освітою. Ви – підприємець. Як ви розвивались по мірі розвитку FitBit?

Парк: Коли ми починали, уся медичність полягала у допомозі людям ставати активнішими. Ми можемо допомогти їм керувати вагою, допомогти краще спати? Першим розумінням того, що наш девайс може бути чимось значно більшим, стали звернення від компаній з запитом на гуртові продажі. Ми дізнались, що компанії перенавантажені медичними обов’язками, і залучення працівників до більш активного способу життя є рішенням їхніх проблем.

За останні роки наші розробки стали більш складними та з’явився прогрес у машинному навчанні, і ми зрозуміли, що наші девайси можуть мати більший вплив на користувачів. Так декілька елементів технологічного розвитку створили «вікно можливостей» для нас та інших на цьому ринку.

WSJ: Компанії з неймовірними бюджетами – зокрема, Apple та Samsung – дуже уважно ставляться до ринку натільної техніки для моніторингу здоров’я. Як ви до цього ставитесь?

Парк: Звичайно ж, в них багато грошей. Але наша перевага у тому, що ми давно відомі саме як бренд, сфокусований на здоров’ї та фітнесі. Це відбилось на тому, як ми розробляємо свої продукти та додаємо функції. Ми навмисно зосередились на медичному застосуванні та мінімізували непрофільні, загального вжитку характеристики.

Це все проявилось восени цього року. Apple додала SpO2, але і ми це вже впровадили. Але ми також впровадили вимірювання температури. Ми також додали визначення частоти дихальних рухів. Я вважаю, що це гарно ілюструє різні акценти, які роблять різні гравці ринку.

WSJ: Як ви плануєте не повторити занепад Nokia, одного разу лідера ринку, якого скинули з п’єдесталу нові гравці?

Парк: Частково завдяки культурі інновацій.

Якщо подивитись на фактичні дані, то наша компанія має більше 500 патентів щодо використання сенсорів та моніторингу здоров’я. Я особисто маю 145 патентів. Це показує, що наша цікавість пронизує компанію згори донизу, допомагаючи просувати вперед всю галузь.

Єдиною можливістю для виживання маленької компанії є фокус на інноваціях, які потрібні саме її продукту, і не намагатись охопити все.

Також, бізнес-модель важлива, однак фокус на інноваціях важливіший, оскільки – ви вірно згадали Nokia – варто лише пропустити одне покоління і наслідки стануть катастрофічними.

WSJ: Ви не маєте великого простору для помилки?

Парк: Взагалі. Іншою важливою складовою є розуміння, де ти можеш додати вартості для користувачів та же твої сильні сторони. Наприклад, Sony та Microsoft є гігантами на ринку відеоігор, однак Nintendo теж успішно працює. І не тому, що повторює один в один всі характеристики гігантів, а тому що знає, де справжня цінність. Знає, що це все про радість. Для нас таким фокусом є здоров’я.

WSJ: Nintendo виграє, даючи користувачу щось нове та цікавеньке, так наче геймери не знали, що це буде цікаво, аж поки не пограли. Чи на вашому ринку користувачі кажуть, чого вони хочуть, а ви це створюєте, чи інноватори показують, що вони створили, а користувачі вже роздумують, чи варто цим користуватись?

Парк: Трохи з кожного ринку. Інколи люди питають, чому б не додати якусь опцію? Наприклад, люди вже давно чекають на вимірювання рівня глюкози у крові через зап’ясток.

Є також і характеристики, яких ніхто не очікував.

Саме такою стало вимірювання AFib. Ми якийсь час працювали над діагностикою апное сну. Це не було таким вже очевидним рішенням. Як і не зовсім очевидно, що можна виміряти частоту дихальних рухів на зап’ястку.

WSJ: Яким був цей рік для виробника медичних продуктів, враховуючи загальну зосередженість на питаннях особистою захищеності та безпеки?

Парк: Спочатку ми думали, що наше виробництво впаде. Однак згодом ми побачили, що люди хочуть придбати наші продукти – як, наприклад, і послуги компанії Peloton – щоб лишатись вдома, пережити карантин та бути здоровими.

Ми побачили неймовірне зростання у нашому підписному преміум бізнесі. В нас більше 500 000 платних підписників. Це дивно для нас, оскільки бізнес йде краще за наші очікування, саме завдяки пандемії.

WSJ: Ви нагадали про 500 000 користувачів застосунку FitBit. Коли та як такий сервіс перетворюється із приємної опції на один з ключових аспектів бізнесу?

Парк: Ми розуміли, що стосунки людей з їхнім здоров’ям пожиттєві, тому ми не особливо переймались структурністю продажів наших пристроїв. Те, як ми заробляли гроші, не відповідало ставленню користувачів до пристроїв та наших послуг.

Однак ми розуміли, що для кращого орієнтування у тому, як саме наші користувачі ставляться до свого здоров’я, нам треба створити модель, у якій ми були б на зв’язку постійно, щотижнево чи навіть щоденно, а не раз на рік чи кілька. Нам довелось привести модель у відповідність з відношенням людей до свого здоров’я.

WSJ: Існує вірогідність того, що пристрій на моїй руці перестане тим, що люди носять, а стане тим, що людей просять носити. Як ви оцінюєте майбутнє таких пристроїв – втомленість чи збільшення апетиту?

Парк: Завжди є ризик втоми. Однак якщо пристрій має сенс та мету у житті людини, він є потрібним. Ми даємо годинник, трекер та підключені ваги. Разом це є пристроєм, який гарно вбудовується у життя людини та починає вирішувати геть нові завдання.

У галузі здоров’я, якщо ви кажете про тонометри, ваги, трекери, годинники, глюкометри, то всі вони мають своє чітке призначення і люди навряд чи від них втомляться. Вони розуміють, навіщо ці пристрої та чим вони важливі.

WSJ: Чи додаватимете ви якісь пристрої, яке не вбудовуються у натільні пристрої, але потрібні людям?

Парк: Звичайно. Підключені ваги – це раз. Такі речі, як тонометри, які є окремими пристроями, але дуже важливі для будь-кого.

Якщо говорити про майбутнє телемедицини, вдома має бути низка пристроїв, які можуть дати лікарю таку є кількість даних, як і при особистому візиті. Будь це підключений термометр чи отоскоп для перевірки вашої дитини на вушну інфекцію.

WSJ: Тож має бути надійний зв’язок між лікарем та домівкою? І люди бажатимуть встановлювати ці прибори?

Парк: Так, люди купуватимуть всі ці пристрої, оскільки вони ставатимуть у нагоді родинам протягом усього життя, тож вкладати кошти в це матиме для них сенс.

WSJ: Ви казали раніше, що співробітники відіграють велику роль у просуванні ваших пристроїв та навіть стимулюють продажі.

Парк: Насправді, відбувається багато чого. По-перше, існують знижки та субсидії для співробітників. По-друге, багато медичних страхових компаній із задоволенням продають наші пристрої як частину пакету медичного страхування.

Пристрої FitBit є частиною програми медичного страхування людей похилого віку. Ми також є частиною принаймні десяти проектів Medicaid, спрямованих на допомогу найбіднішим верствам американського суспільства. Тож пристрої стають розповсюдженими через включення у систему охорони здоров’я, а не лише за рахунок прямих продажів.