Після тривалих карантинних обмежень школярі повернулись до звичних навчальних занять. Як допомогти їм без шкоди для здоров’я підтримувати такий режим навчальної роботи, щоб зберегти задовільний фізичний та емоційний стан знають у Київському міському центрі громадського здоров’я КМЦГЗ.

Згідно з офіційними даними, у м. Києві під час проведення профілактичних оглядів серед дітей 0-17 років порушення постави виявлено у 22 996 дітей (41,5 на 1000 оглянутих), сколіозів – у 5 308 дітей (9,6 на 1000 оглянутих). З приводу сколіозу інвалідами визнано у 2019 році 36 дітей, з них вперше в житті – 9 дітей.

Педагогічна практика засвідчує, що тривала розумова робота під час уроків, вимушена статична поза втомлює школярів, знижує рівень працездатності, особливо в молодших школярів. Відносно одноманітна робота викликає тривале збудження окремих ділянок кори головного мозку, внаслідок чого наступає внутрішнє захисне гальмування, погіршення уваги, ускладнення в засвоєнні навчального матеріалу. Одночасно наростає загальна м’язова втома. Через обмежену амплітуду рухів зменшується рухливість плечових, кульшових, колінних і гомілковостопних суглобів, погіршуються дихальні рухи, порушується надходження кисню до внутрішніх органів, м’язів, головного мозку. З’являються передумови до порушення постави.

Правильна постава – показник здоров’я дитини. Формування правильної постави залежить від достатньо високого, збалансованого рівня фізичних якостей і функціональних можливостей організму.

Для того, щоб уникнути небажаних наслідків для здоров’я дитини із-за довготривалого обмеження рухової активності, полегшити дітям навчальну діяльність, необхідно навчити їх чергувати розумову і фізичну роботу, активно відпочивати під час занять у школі та виконання домашніх завдань.

Здорова, добре розвинута дитина 8-9 років здійснює за день до 25 тис. рухів (умовних кроків) у середньому протягом 3-3,5 год. Такої норми можна досягнути тільки внаслідок проведення щоденних і якісних фізкультурно-оздоровчих заходів, до яких належить ранкова гімнастика, рухливі ігри та вправи на перервах між уроками та малі форми відпочинку на уроках.

Із введенням комплексної програми фізичного виховання учнів відтепер до обов’язків вчителів загальноосвітньої школи першого ступеня входить і щоденне проведення на уроках з молодшими школярами малих форм відпочинку. Мова йде про фізкультурні хвилинки, паузи, міні-паузи, імітативні руханки, музичні паузи. Усі малі форми активного відпочинку спрямовані на відновлення працездатності, уваги, зняття розумової та м’язової втоми, профілактику порушень постави, підвищення настрою дітей.

Фото: Центр громадського здоров’я Київ

Всі вправи малих форм активного відпочинку розділяються за спрямованістю і впливом на організм:

  • група вправ загального впливу сприяє активізації нервової, м’язової, серцево-судинної і дихальної систем дитини, запобігає застійним явищам у ногах, черевній порожнині, ділянці малого таза, грудної клітини. Це динамічні вправи, що виконуються з великою амплітудою;
  • зміцнення постави, м’язів тулуба, випрямлення і розвантаження хребта потребує вправ типу потягування, прогинання і вигинання спини, нахилів і поворотів тулуба та вправ статичного характеру на збереження правильної постави;
  • вправи, що застосовують при втомі плечового пояса, шиї та рук, сприяють зниженню напруги, поліпшенню кровообігу, зменшенню втоми і больових відчуттів цих груп м’язів. В основному, ці комплекси складаються з елементів самомасажу, динамічних вправ для м’язів спини, шиї, рук, які поєднуються з вправами на розслаблення м’язів;
  • відновлення працездатності кистей і пальців рук, якщо діти тривалий час писали, ліпили, малювали, спрямована на розслаблення, розтягування, самомасаж м’язів і зв’язок пальців, долонної і тильної сторони кисті та променево-зап’ястного суглоба;
  • для зменшення втоми очей, розслаблення окорухових м’язів і тих, що впливають на кришталик, знижують їхню напругу і поліпшують кровообіг очей, циркуляцію внутрішньоочної рідини, використовують комплекси вправ з поворотами, коловими рухами очного яблука в різних напрямках, вправи для повік, елементи самомасажу, прогрівання очей долонями;
  • при монотонній роботі, наприклад вивченні нового матеріалу, що потребує посидючості та уваги, корисними є вправи мобілізуючого характеру. Вони виконуються у швидкому темпі для приливу крові до кори головного мозку та інших органів;
  • для активізації уваги школярів, під час швидкого переходу з однієї діяльності на іншу доречно використовувати вправи на координацію рухів, відчуття ритму і темпу;
  • у кінці робочого дня або напруженого уроку можна використовувати вправи на розгойдування різних ділянок тіла, сегментарне розслаблення рук, хребта з подальшим його випрямленням. Дихальні вправи виконуються з акцентом на видих, затримкою дихання, рухами рук, що допомагають роботі грудної клітки.

Діти молодшого віку активно сприймають навчальний матеріал тільки 15-20 хв. Втома виражається в тому, що діти починають сутулитись, низько нахиляють голову під час письма, лягають грудьми на парти. Неправильна поза може закріпитися, і тоді порушуватиметься постава. Тому короткочасні фізкультурні паузи необхідні в 1 класі двічі за урок, у старших класах – 1 раз за урок. Те саме стосується і роботи груп подовженого дня та роботи в домашніх умовах. Дітям варто пояснити роль проведення занять.

Вправи виконуються в положенні сидячи або стоячи за партою, стоячи у проході або чергуючи положення. Фізкультурні паузи потрібно проводити після ретельного провітрювання приміщення, вони мають давати дітям позитивні емоції, не повинні викликати втоми або збудження.

Краще розучувати вправи після уроків або на класній годині. Кожні 2 тижні варто змінювати комплекси вправ. Важливо, щоб вправи були прості за формою, цікаві за змістом, знайомі дітям і зручні для виконання на обмеженій площині.